Voor wie is de BoerenBoom interessant
Voor ieder bedrijf kun je een BoerenBoom maken, ieder bedrijf heeft op zijn locatie een effect hebt op de sociale en ecologische omgeving. Bewustzijn van die effecten en daar ook op sturen is belangrijk om te zorgen dat je als bedrijf ‘gewenst’ bent en blijft door de omgeving.
De BoerenBoom laat in één beeld zien dat een boerenbedrijf met heel veel aspecten te maken heeft, die complexiteit wordt vaak onderschat.
In de volgende contexten kan een BoerenBoom concreet van waarde zijn:
- Bij een vergunningaanvraag als instrument om het bedrijf in zijn geheel in beeld te brengen
- Bij gesprek met een verpachter over bedrijfsontwikkeling en de doelen van de verpachter
- Bij een studiegroep van boeren om elkaars bedrijven te evalueren en bespreken
- Bij een regionale samenwerking om meerwaarde van het bedrijf aan te tonen voor gebiedsdoelen
- Bij een lokale groep consumenten om te communiceren over de ontwikkeling en duurzaamheid van het bedrijf
- Bij burgerparticipatie waar burgers meedoen/meefinancieren om te communiceren over de ontwikkeling en duurzaamheid van het bedrijf
- Bij een gesprek over de strategie van het bedrijf, waar sta je nu en waar wil je naar toe
Ervaring in praktijk
- Een verrassend open gesprek waarin ook aspecten aan bod komen die normaal niet besproken worden
- Mooie manier om te spreken over arbeidsvreugde en een ‘losse’ manier om te spreken over verdienvermogen van het bedrijf
- Het is verademend voor de boer om meer vrijuit te kunnen praten, geen ‘controle’ gesprek
- Mooie leidraad voor een keukentafelgesprek over bedrijfsontwikkeling, bijvoorbeeld pachter-verpachter